Otázky a odpovede - Ovocná škôlka - STAPE VAJDA s.r.o.

Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Otázky a odpovede

Vzhľadom na časté otázky od našich zákazníkov rozhodli sme sa na tomto mieste na ne postupne odpovedať. Sú to otázky týkajúce sa tak ovocných výpestkov ako aj celej problematiky ovocinárstva.


1. Kedy je lepšie vysádzať ovocné stromčeky - v jeseni alebo v jari?  

Hlavné obdobie pre výsadbu ovocných stromčekov je jeseň (október až do polovice novembra).
Čas pre výsadbu je treba voliť tak, aby sa vysadený stromček stihol do zimy ešte aj zakoreniť (pri výsadbe koncom novembra už nemusí stromček stihnúť zakoreniť sa).
Po jesennej výsadbe  stromček má k dispozícii viac vlahy a pomerne dlhé zimné obdobie k tomu, aby lepšie zakorenil. Pôda v zimnom období nie je vždy zamrznutá natoľko, aby korene boli v nečinnosti. Len čo pominú mrazy, stromčeky ihneď štartujú a začínajú vegetovať. Skoré slnečné lúče v jari rýchlo prehrejú nadzemné časti stromčekov a ihneď dochádza aj k odparovaniu vody (- v prípade že sa stromček dobre nezakorenil, nemá prísun vody !) - a to je hlavná príčina, prečo sa stromček neujme! Z uvedeného vyplýva, že pri jesennej výsadbe nie je nutné stromčeky rezať,  rez sa urobí až v predjarí. Ak už režeme stromčeky z nejakého iného dôvodu v jeseni, vtedy skracujeme výhony čo najmenej, maximálne na polovicu (- pre ďalšie zdôvodnenie odporúčame nahliadnuť do odbornej  literatúry!).
Po jarnej výsadbe  stromčeky nie sú ešte dostatočne zakorenené, príjem vody koreňmi je pomerne obmedzený, slabý. Preto sa tento (tzv. výchovný rez robí hlbší, spravidla na 2-3 púčiky. Stromčeky potom pravidelne zavlažujeme, samozrejme s ohľadom na počasie (a množstvo spadnutých zrážok).
Ak máme možnosť voľby, lepšie je zvoliť jesennú výsadbu. Vtedy nahrnieme viacej zeminy ku kmieniku, aby korene boli čo najviac prikryté zeminou (nakopcovanie), aby boli chránené pred silnejšími mrazmi. Na jar potom nahrnutú zeminu odhrnieme, aby miesto očkovania bolo nad úrovňou pôdy.
Ak sme nestihli jesenný termín, môžeme vysadiť stromčeky aj na jar, ale pamätajme na hlbší rez (výhony skrátime na 2-3 očká) a nepodceňujme hlavne dodatočnú a pravidelnú závlahu!


2
. Prečo sa ovocné stromčeky v jeseni expedujú tak neskoro?

Ovocné stromčeky z ovocnej škôky sa môžu vyberať a expedovať až po úradnej kontrole pracovnikmi ÚKSÚPu (Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodárstva).
Stromčeky pred vyberaním z pôdy sa musia najprv odlistiť, aby sa zamedzilo vyparovaniu vody cez listy. Ideálne by bolo, keby stromčeky mali už ukončené vegetačné obdobie a boli pripravené na prezimovanie. Predčasné vyberanie stromčekov zo škôlky má neblahý vplyv na ujatosť stromčekov. Ak stromček ešte nie je dostatočne vyzretý, ľahko vymŕza. Teplá jeseň odiaľuje vyberanie stromčekov zo škôlky. V našich podmienkach počítame s výberom okolo 10. októbra (donedávna sme vyberali ovocné stromčeky až po 20. oktobri, čo sa prejavilo aj na lepšej ujatosti). Preto sa neponáhľajme s výsadbou, ale radšej vyčkajme, až budú stromčeky dostatočne vyzreté.
Vtedy stromčeky aj ľahšie a lepšieprezimujú.


3. Z čoho pozostáva poštovné a čo znamená balné pri posielaní na dobierku?

Na  www stránke uvádzame, že ovocné stromčeky posielame 1. tr. do 24 hodín - platí to pre celé Slovensko. Prepravcom je Slovenská pošta, pričom  zákazník si sám môže vybrať (zvoliť):
- buďto doručenie balíka až do miesta určenia (domov na uvedenú adresu) s poplatkom 9,60 € (je v tom zahrnutá suma za poštovné + balné);
- alebo doručenie balíka len na poštu zákazníka (pričom si zásielku zákazník sám vyzdvihne na svojej pošte) s poplatkom 8,00 € (taktiež je v tom zahrnutá suma za poštovné + balné);

Poštovným - máme na mysli sumu, ktorú vezme Slovenská pošta za doručenie zásielky. Balné predstavuje iba priame náklady za materiál na zabalenie zásielky (vrece, fólia, špagát, visačky...) a odvoz balíka na poštu. Balné účtujeme vždy vo výške 1,50 € za celú zásielku (aj keď bude zásielka pozostávať z viacej balíkov). Do jedného balíka sa zmestí v priemere 10 stromčekov (závisí to samozrejme od  druhu, od veľkosti stromčekov, od podpníka...)

4. Aké sú možnosti pre reklamáciu, ak stromčeky po výsadbe nerašia (nevypúčia) a neskôr zaschnú?

a) Pri osobnom odbere
  ovocných výpestkov si sám odberateľ prezerá jednotlivé výpestky a v prípade, že sa mu nezdá požadovaná kvalita, má právo hneď na mieste reklamovať stromček - vymeniť ho. V neskoršom čase (po niekoľkých týždňoch) už za ich ďaľší rast a ošetrovanie preberá zodpovednosť sám záhradkár.
b) Pri posielaní na dobierku
  priamu kontrolu stromčekov vykonávajú skúsení pracovníci dodávateľa, ktorí vyberajú stromčeky zo škôlky alebo zo základky a ktorí ich aj balia do balíkov pre expedíciu. V každom prípade - sú to skúsení pracovníci, ktorým by nemala ujsť pozornosť natoľko, aby prehliadli zaschnutý alebo takmet zaschnutý stromček. Expedujú sa iba také stromčeky, ktoré majú plný predpoklad na ujatie. Samozrejme, že to platí len pri ich správnom ošetrení pred výsadbou a po výsadbe (viď nižšie).
Objednávateľ stromčekov (t. j. zákazník alebo záhradkár) pri prevzatí stromčekov je povinný skontrolovať ich stav. Ak obdržal stromček, ktorý má znateľné znaky zaschlosti alebo poškodenia - je dobré hneď v tej chvíli odfotografovať  poškodené stromčeky - odfotografovať ich aj v porovnaní s ostatnými - zdravými (nepoškodenými) stromčekmi - aby už z fotografie bolo jednoznačne vidno, že stromček je skutočne poškodený. Takto urobené digitálne fotografie v čo najkvalitnejšom zobrazení je treba zaslať mailom na adresu dodávateľskej škôlky a zároveň kontaktovať dodávateľa (telefonicky alebo mailom) a prekonzultovať túto skutočnosť.  

Po posúdení stromčekov dodávateľom - pripadajú v úvahu dve možnosti:
1. Dodávateľ hneď pošle záhradkárovi náhradný stromček (ak fotografie preukazateľne dokumentujú dôvod na reklamáciu);
2. Záhradkár
sa pokúsi stromček správne ošetriť, vysadí ho a bude sa oň dohodnutý čas starať podľa pokynov dodávateľa a až potom - v prípade, že stromček sa neprijme, alebo vyschne, záhradkár sa znova skontaktuje s dodávateľom a dostane plnú náhradu. Je vhodné, ak aj naďalej čas od času záhradkár urobí fotozábery z týchto stromčekov, ako vyzerali po výsadbe, ako vyzerali neskôr, prípadne aj fotozábery v porovnaní s ostatnými stromčekmi.

Záhradkár by si mal uvedomiť, že aj dodávateľovi ide o dobré meno, a že má takisto záujem na tom, aby boli odberatelia (t. j. zákazníci) spokojní s dodaným tovarom. Po objektívnom posúdení sú spravidla príčiny neujatia (alebo vyschnutia) stromčeka nespôsobené dodávateľom, ale zhodou rôznych vonkajších okolností, ktoré dodávateľ ani nemohol nijako ovplyvniť.

Záhradkár si tiež musí uvedomiť, že stromčeky môžu vyschnúť:
- v dôsledku zlého stanovišťa (napr. ak je nevhodná pôda, ak je vykopaná zlá (malá) jama, ak dno jamy bolo podsypané veľkým množstvom priemyselného hnojiva (čím vznikla silná koncentrácia živín a tá spálila vlasočnicové korienky), ak dno jamy bolo vystlané čerstvým maštaľným hnojom (a korienky boli poškodené unikajúcim čpavkom z  hnoja), ak je je vyššia odchýlka pH (kyslosť pôdy), ak sa pri výsadbe stromčekov nedostatočne dostala zemina tesne ku korienkom alebo naopak -  ak bola ťažšia (ílovitá) zemina príliš utlačená (korene sa z nedostatku vzduchu  udusili, je treba si uvedomiť, že aj korene dýchajú!);
- po zlom (nedostatočnom) ošetrení pred výsadbou (zlý, nesprávny a nedostatočný rez pri ošetrení koreňovej sústavy);
- po zlom (nedostatočnom) ošetrení po výsadbe (nesprávny a nedostatočný povýsadbový rez - kedy sa výhony mali skrátiť a rezné rany zatrieť voskom alebo latexom - viď podrobnejšie poznámky na www stránke:  http://www.zahradnictvocaklov.sk/vysadba.html;
- nedostatočným závlažovaním (voda by mala byť mäkká - dažďová alebo z prírodného zdroja - potoka, rieky, rybníka..., nie tvrdá, studničná alebo chlórovaná...);
- ďalšie vonkajšie príčiny - neskoré jarné mrazy, mechanické poškodenie (napr. spôsobené ohryzom, medvedíkom...), stratou vody (vysoká teplota, prievan, sucho); presadzovací šok, choroby a škodcovia (nielen na rastline, ale aj v pôde), zlý chemický postrek (nevhodný chemický prípravok alebo prehnane silná koncentrácia chemického prípravku...) a pod.

Po výsadbe stromčekov, keď už stromčeky riadne vypučali a začali vegetovať - už sám záhradkár preberá plnú zodpovednosť za ich ďalší stav. Ak sa objektívne pátra po príčine - prečo takýto stromček zahynul (uschnul), spravidla je toho príčinou to, že záhradkár podceníl ošetrovateľské práce a starostlivosť. Napr., v posledných rokoch sú stále častejšie neobvyklé suchá, kedy súvisle nezaprší aj celý mesiac. Ak nastane takéto dlhodobé sucho a záhradkár zanedbáva zavlažovanie - je jasné, že iba záhradkár nesie zodpovednosť za ich vyschnutie. Nemožno reklamovať stromčeky, ktoré niekoľko týždňov riadne rástli a vyvíjali sa a až po uplynutí pár mesiacov zrazu vyschli! V žiadnom prípade napodceňujme pravidelné zavlažovanie!

Ďalšiu vec, ktorú je treba si uvedomiť je, že aj samotný proces zakoreňovania prebieha niekedy dlhšiu dobu a tá je rozdielna podľa druhu ovocných stromčekov. Ak prešiel napr. mesiac od výsadby a stromček naďalej nepúči (stagnuje, ale ani nevyzerá, žeby bol suchý), aj vtedy ešte môžeme urobiť to, že stromček znova vyberieme z pôdy a skrátime im korene (až do ich zdravšej - sviežejšej časti) a potom ich znova zasadíme. Po opätovnej výsadbe im ešte viac skrátime výhony v korunke a niekoľko nasledujúcich dní ich intenzívne zavlažujeme. Ak stromčeky signalizujú známky väčšieho zaschnutia - môžeme im pred opätovnou výsadbou na niekoľko hodín (24-48 hod.) namočiť korene do vody. Vo väčšine prípadov - tento spôsob naozaj pomáha.

5. Uprednostňujete posielanie zásielok podľa lokality Slovenska?
Obr. Teplejšie a chladnejšie oblasti Slovenska
Áno, uprednostňujeme.
Pri jesennom predaji uprednostňujeme zásielky posielané do severných okresov Slovenska (napr. na Oravu, Liptov), kde prichádza zima oveľa skôr, ako v južných okresoch Slovenska.
Pri jarnom predaji uprednostňujeme zásielky posielané do najteplejších oblastí Slovenska (na juhu Slovenska), kde jar začína oveľa skôr, než na severe Slovenska.
Zákazníci sa nemusia obávať, že by sa im neušiel tovar, ktorý si už objednali, napr. formou predobjednávok. Každý deň si vedieme evidenciu objednaného tovaru a taktiež denne kontrolujeme stav zásob na sklade. Pokiaľ už z niektorej odrody máme len posledné kusy, okamžite ponúkanú odrodu stiahneme z našej ponuky.
Apelujeme na zákazníkov, aby si vopred preštudovali správny postup pri výsadbe, t. j. napr. akú veľkú jamu je treba vykopať, ako hlboko do pôdy je treba vysadiť stromček, z ktorej svetovej strany je treba dať kolík ku stromčeku, kedy a ako urobiť výchovný rez, ako postupovať s chemickým postrekom pri mladých výsadbách a pod. Ak tieto odporúčané rady budú dodržané, ujateľnosť ovocných stromčekov bude 100 percentná.

Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky